Waarom Gordon schadelijk is voor homo’s in Nederland

Degenen die mij op Facebook hebben zullen wel gemerkt hebben dat ik me graag uitspreek over homorechten. Ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken waarom ik vind dat iedere volwassene het recht zou moeten hebben om te trouwen met de liefde van zijn of haar leven, daarvoor moet je even op mijn tijdlijn zijn.

De reden dat ik deze dingen deel is niet om te provoceren, zoals het misschien overkomt. Ik kom uit een volledig christelijke omgeving, en ik heb voor lange tijd weinig buiten die wereld geleefd. Daardoor heb ik ook ontzettend veel christelijke vrienden en kennissen. En voor deze lieve mensen deel ik deze berichten.
Als ik namelijk in gesprek ga met mensen die negatief staan tegenover homo’s, en met name de mannen, dan is het duidelijk wat hun grootste punt is tegen homorechten: Het is vies en raar. Die mannen die een beetje in hun leren pakjes met veertjes staan te zwaaien tijdens de gay parade. Maar er zijn altijd twee dingen die mij opvallen tijdens zo’n gesprek: 1. Het gaat nooit over vrouwen (héél vreemd…) 2. Deze mensen kennen persoonlijk niemand die homo is.

Het enige beeld dat deze mensen hebben van homo’s is de balonnen in de vorm van een dildo die ze bij de gay parade aan de boten hangen. En de halfnaakte mannen in string die dan ineens op straat lopen. Hoewel het nut daarvan mij ook een beetje ontschiet is wel duidelijk: dit is wat het meeste indruk maakt. Ze zien niet de mensen die al 7 jaar gek zijn op elkaar en hun relatie willen vieren door middel van een bruiloft, of de mensen die samen een kindje willen adopteren. De mensen zoals jij en ik, die gewoon samen willen zijn met degene van wie ze houden, blijven uit het zicht van de media.

En dan komt Gordon op tv, met zn stomme lachje en zijn verwijfde manier van doen, en dan schiet christelijk Nederland overeind om weg te zappen. Ik snap ze wel, ik zit ook niet te wachten op Gordon. Maar ondertussen laat hij een indruk achter die niet is uit te wissen, bij mensen die op geen enkele andere manier met homo’s in contact komen. En dat is jammer. Want hun associatie met homo’s blijft een persiflage: een verwijfde man, een diva die om aandacht schreeuwt in een glitterpakje.
Gordon-glitterpak

En daarmee komen deze twee partijen recht tegenover elkaar te staan. Aan de ene kant de christenen, die homoseksualiteit als niets meer zien dan een fetish, en aan de andere kant de homo’s, die zich onbegrepen voelen door christenen en dan ook nooit een kerk zouden willen binnnenstappen. Laat staan dat ze ooit God zouden willen ontmoeten.

Natuurlijk kunnen we het niet allemaal op Gordon afschuiven. Uiteraard zouden mensen verder moeten kunnen kijken dan zo’n typetje. En natuurlijk zou iedereen zich moeten kunnen gedragen zoals hij of zij wil. Helemaal mee eens. Maar door zo iemand in de spotlights te zetten verdwijnt voor veel anti-homo’s de drang om zich uberhaubt in hun tegenpartij te verdiepen. En dat is jammer, want daarmee kom je dus nergens.

Dus, voor mijn lieve vrienden, familie en kennissen zeg ik dit: er zijn meer homo’s dan Gordon. En ze zijn hartstikke leuk en gezellig, intelligent en ambitieus, liefhebbend en monogaam. En je moest eens weten hoeveel heteroseksuele mensen leren pakjes en veertjes in de kast hebben liggen.

Of ga ik nu te snel?

Leave a Reply

